Μήνυμα της Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης Πέλλας και Φλώρινας Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό


άκουσε το άρθρο

Στις 2 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό, που  καθιερώθηκε το 2007 από τον ΟΗΕ, γιορτάζουμε τη συμβολή των ατόμων με αυτισμό στο σπίτι, στην εργασία, στις τέχνες και στη λήψη πολιτικών αποφάσεων και ανανεώνουμε την αποφασιστικότητά μας να προωθήσουμε τα εγγενή  δικαιώματά τους.

Η κοινωνία βελτιώνεται, όμως τα άτομα στο φάσμα του αυτισμού εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν κοινωνικά εμπόδια και εμπόδια στο περιβάλλον τους για  την πλήρη άσκηση των δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών τους, σύμφωνα με τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και την Ατζέντα του 2030 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

Η κοινωνία πρέπει να βελτιωθεί περισσότερο, προωθώντας την εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς, τις ίσες ευκαιρίες απασχόλησης, την αυτοδιάθεση και ένα περιβάλλον όπου κάθε άτομο θα είναι σεβαστό. Έτσι αναγνωρίζουμε τον ρόλο των οικογενειών, των φροντιστών και των δικτύων υποστήριξης στη ζωή των ατόμων με αυτισμό.

O αυτισμός μελετήθηκε για πρώτη φορά από τον Kanner, το 1943, ο οποίος περιέγραψε τη συμπεριφορά ασθενών του, που σύμφωνα με την γνώμη του παρουσίαζαν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά όπως: υπερβολική μοναχικότητα, ηχολαλία, καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου, στερεότυπο παιχνίδι κ.ά. Πρόκειται για μια χρόνια και διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή που εκδηλώνεται με άτυπη μορφή επικοινωνίας, κοινωνικών δεξιοτήτων και ανταποκρίσεων στις εισερχόμενες πληροφορίες.

Ο αυτισμός είναι μία σύνθετη νευροβιολογική διαταραχή που τυπικά διαρκεί καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του ατόμου. Είναι μέρος μίας ομάδας διαταραχών, γνωστή ως Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος.  Εμφανίζεται σε όλες τις φυλετικές, εθνικές και κοινωνικές ομάδες. Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), αποτελούν ομάδα αναπτυξιακών διαταραχών με έναρξη στην πρώτη παιδική ηλικία (η επίσημη διάγνωση γίνεται γύρω ή μετά το δεύτερο έτος της ηλικίας), τα αίτια των οποίων δεν έχουν αποσαφηνιστεί επαρκώς.

Κύρια χαρακτηριστικά θεωρούνται η έκπτωση στις κοινωνικές δεξιότητες και την κοινωνική συναναστροφή, δυσκολία στην λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία και τα επαναλαμβανόμενες κινήσεις και συμπεριφορές. Αρκετά συχνά παρουσιάζονται αισθητηριακά προβλήματα, προβλήματα στις κινητικές δεξιότητες (αδρή και λεπτή κινητικότητα) και τον συντονισμό αυτών, στον ύπνο και γαστρεντερικές διαταραχές.

Θεραπεία για τον αυτισμό, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει. Υπάρχουν όμως ενδείξεις, ότι η ποιότητα ζωής των ατόμων με αυτισμό, μπορεί να βελτιωθεί με κατάλληλες, δια βίου εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, με ουσιαστική υποστήριξη των οικογενειών τους και συμμετοχή επαγγελματιών στην αντιμετώπιση.

Η πρώιμη παρέμβαση, παίζει σπουδαίο ρόλο στην εξέλιξη της διαταραχής και για αυτό κρίνεται απαραίτητη, με τα πρώτα κιόλας σημάδια, η επίσκεψη σε ειδικό αναπτυξιολόγο.

Τις περισσότερες φορές, αναφερόμαστε αποκλειστικά στα αρνητικά του αυτισμού. Αλλά αυτή είναι μόνο η μία όψη του νομίσματος.

Με σεβασμό θα αναφερθώ στα παιδιά με αυτισμό, ξετυλίγοντας τα συναισθήματα μου από μια επαφή 10 ετών. Ξέρουν και σκέφτονται πολλά περισσότερα από όσα λένε. Από την παρατήρηση μου θα αναφερθώ στα θετικά, στα όμορφα, στα μαγικά της  προσωπικότητας  τους.

Τα παιδιά με αυτισμό, έχουν πρωτότυπες, πολύχρωμες, ποικιλόχρωμες και καινοτόμες ιδέες. Αποδέχονται τη διαφορετικότητα, δίνουν  προσοχή στις λεπτομέρειες, είναι  παρατηρητικά τόσο σε ακουστικά όσο και σε οπτικά ερεθίσματα. Εργάζονται με υπομονή, μεθοδικότητα, επιμονή και είναι αποφασιστικά. Έχουν  μακροπρόθεσμη μνήμη και είναι ειλικρινείς και αφοσιωμένοι άνθρωποι.

Είναι παιδιά με πλούσιο συναισθηματικό κόσμο και πολύ έντονα συναισθήματα. Είναι ο πιο μαγικός, ο πιο ξεχωριστός και ο πιο όμορφος κόσμος. Είναι πάντα ζωγραφισμένος με τα πιο ζεστά και ανοιξιάτικα χρώματα.

Τι αναζητούν τα παιδιά, οι έφηβοι και οι ενήλικες με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος; Τι θέλουν οι οικογένειές τους; Τι ζητούν οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της Ειδικής Αγωγής;

Εκπαίδευση, ενημέρωση, ευαισθητοποίηση, ενσυναίσθηση, αποδοχή, ισότητα, συμπερίληψη, ενδυνάμωση, ευκαιρίες, είναι μόλις λίγες από τις λέξεις που θα μπορούσαν να αποτελούν μέρος των απαντήσεων σε αυτά τα δύσκολα και τόσο καίρια ερωτήματα. Μια καλύτερη θέση για τα άτομα με ΔΑΦ στην κοινωνία.
«Ο αυτισμός δεν είναι ούτε κάτι καλό, ούτε κάτι κακό, είναι κάτι διαφορετικό».

Η πρώιμη διάγνωση και η εντατική θεραπευτική παρέμβαση στα πλαίσια προγραμμάτων που έχουν πειραματικά δειχθεί ως αποτελεσματικά επιτρέπει μια αισιόδοξη προοπτική για την εξέλιξη του παιδιού.

Θα πρέπει να δημιουργηθούν περισσότερες ομάδες υποστήριξης και ενδυνάμωσης των γονέων με αυτιστικά παιδιά δωρεάν.

Να τους παρέχεται ψυχολογική υποστήριξη και καθοδήγηση, προκειμένου να λάβουν τη βοήθεια που χρειάζονται ώστε να ανταπεξέλθουν ικανοποιητικά στις δυσκολίες που συνεπάγεται η ανατροφή ενός παιδιού στο φάσμα του αυτισμού. Οι ανάγκες, οι επιθυμίες, οι ανησυχίες, οι δυσκολίες, οι ενοχές των γονέων να ακουστούν, να ακουμπήσουν κάπου.

Η παρέμβαση και οι υπηρεσίες ψυχικής υγείας, θα πρέπει να είναι παρούσες κοντά στην οικογένεια από τότε που καταγράφεται η υποψία του αυτισμού και σε όλη τη διάρκεια της εντατικής θεραπευτικής παρέμβασης, δηλαδή την προσχολική ηλικία, αλλά και μετέπειτα.

Λόγια γονέα

Πώς θα καταφέρεις να ξετυλίξεις το κουβάρι της μαγικής σου διαφορετικότητας, σε ένα τσούρμο παιδιών που φωνάζει και τρέχει, που μαθαίνει γρηγορότερα από εσένα; Σε έναν δάσκαλο που μπορεί και να μην γνωρίζει, που δεν έχει αρκετό χρόνο, που μπορεί να μην  ενδιαφέρεται; Σε γονείς  παιδιών που δεν καταλαβαίνουν γιατί δεν γνωρίζουν και νομίζουν ότι θα κάνεις κακό ή θα καθυστερήσεις τα δικά τους παιδιά; Θέλεις χρόνο γλυκέ  μου, πιο πολύ χρόνο από τα άλλα παιδάκια… Θα στον δώσουν άραγε φως  μου; Θα παίξουν μαζί σου; Θα  καταλάβουν ποτέ γιατί επαναλαμβάνεις συνεχώς τις ίδιες λέξεις; Θα έχουν  υπομονή να αντέξουν τα ξεσπάσματα του θυμού σου; Θα καταλάβουν ότι υπάρχουν γιατί  νιώθεις αγχωμένος και πιεσμένος; Ότι φοβάσαι;

Οι άνθρωποι με αυτισμό, βλέπουν τον κόσμο σε ένα διαφορετικό φως, με τρόπους που πολλοί δεν θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν – η Tina J. Richardson.

Μια μικρή απόφαση μπορεί να διαμορφώσει μια ολόκληρη ζωή. Μερικές φορές, εάν είστε τυχεροί, η μεγαλύτερη δυσκολία μπορεί να οδηγήσει στη μεγαλύτερη ευλογία σας. Χρειάζεται λίγος χρόνος για να δούμε ότι ο Θεός δουλεύει με μυστηριώδεις τρόπους – την Penelope Ward.

Η Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής & Ενταξιακής Εκπαίδευσης, Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  Πέλλας και Φλώρινας

Αλμπανίδου Πολυξένη


Διάσημοι με αυτισμό

1. Dan Aykroyd – Ηθοποιός και συγγραφέας

Ο Aykroyd είναι ένας κωμικός ηθοποιός, διάσημος για τοn ρόλο και το σενάριο της ταινίας Ghostbusters που κυκλοφόρησε το 1984. Τα περιορισμένα ενδιαφέροντά του περιλαμβάνουν τα φαντάσματα και την επιβολή του νόμου.

2. Άλμπερτ Αϊνστάιν – Επιστήμονας

Δεν υπάρχει τρόπος να γνωρίζουμε με βεβαιότητα, αλλά πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι ο Άλμπερτ Αϊνστάιν θα μπορούσε να πληροί τις προϋποθέσεις της διαταραχής του αυτισμού στις μέρες μας.

3. Daryl Hannah – Ηθοποιός & Ακτιβίστρια

Η Daryl Hannah είναι γνωστή για τους ρόλους της σε ταινίες όπως το Splash, το Blade Runner και το Steel Magnolias. Μικρή, ήταν εξαιρετικά ντροπαλή και συνέχισε να φοβάται τα φώτα της δημοσιότητας ως ενήλικας.

4. Άντονι Χόπκινς – Ηθοποιός

Ο Άντονι Χόπκινς ως παιδί διαγνώστηκε με σύνδρομο Άσπεργκερ. Μερικά από τα χαρακτηριστικά του Άσπεργκερ περιλαμβάνουν την εμμονική σκέψη, τη δυσκολία σύναψης φιλικών σχέσεων και την δυσκολία αναγνώρισης των συναισθημάτων

5. Henry Cavendish – Επιστήμονας

Ο Cavendish γεννήθηκε το 1731 και πέθανε το 1810. Είναι περισσότερο γνωστός για την ανακάλυψη του υδρογόνου. Με τους υπηρέτες του επικοινωνούσε γραπτώς αντί προφορικά. Παρήγγειλε τα γεύματά του αφήνοντας ένα σημείωμα στο τραπέζι. Είχε μια ιδιωτική σκάλα χτισμένη στο πίσω μέρος του σπιτιού του για να μπορεί να αποφύγει και την οικονόμο.

6. Κάρολος Δαρβίνος – Γεωλόγος και Βιολόγος

Ο Κάρολος Δαρβίνος ήταν ένα πολύ ήσυχο άτομο που απέφευγε τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Προτιμούσε επίσης να επικοινωνεί γραπτώς παρά προφορικά και ήταν πολύ συγκεντρωμένος στη δουλειά του.

7. Μπόμπι Φίσερ – Σκακιστής

Διάσημοι με αυτισμό και ένας από αυτούς ο Μπόμπι Φίσερ είναι γνωστός ως γκραν μάστερ και Παγκόσμιος Πρωταθλητής στο σκάκι. Δεν του άρεσαν οι μη δομημένες σκέψεις και δεν αλληλεπιδρούσε καλά με τους άλλους.

8. Bill Gates – Συνιδρυτής της Microsoft Corporation

Ο Μπιλ Γκέιτς θεωρείται ότι βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού. Εμφανίζει ακανόνιστη κίνηση, ένα μονότονο μοτίβο ομιλίας και αποφεύγει την οπτική επαφή με τους άλλους.

9. Sir Isaac Newton – Μαθηματικός, Αστρονόμος και Φυσικός

Ο Νεύτωνας είναι ένα άλλο παράδειγμα ιστορικής φιγούρας που προσπάθησε να απομονωθεί από τους άλλους όσο το δυνατόν περισσότερο. Δεν απολάμβανε τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και θεωρήθηκε στις συνομιλίες με άλλους.

Περισσότερα διάσημα άτομα με αυτισμό

  • Leonardo da Vinci – Ζωγράφος
  • Vincent van Gogh – Ζωγράφος
  • Στίβεν Σπίλμπεργκ – Σκηνοθέτης
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ – Σκηνοθέτης
  • Thomas Edison – Εφευρέτης
  • Alexander Graham Bell – Εφευρέτης
  • Benjamin Franklin – Εφευρέτης
  • Henry Ford – Εφευρέτης
  • Ludwig van Beethoven – Μουσικός
  • Wolfgang Amadeus Mozart – Μουσικός
  • Bob Dylan – Μουσικός
  • James Taylor – Τραγουδιστής-Τραγουδοποιός & Κιθαρίστας
  • John Denver – Τραγουδιστής-τραγουδοποιός & παραγωγός
  • Charles Darwin – Βιολόγος & Γεωλόγος
  • Carl Jung – Ψυχίατρος & Ψυχοθεραπευτής
  • Λιονέλ Μέσι – Ποδοσφαιριστής
  • Samuel Clemens – Συγγραφέας
  • Τζορτζ Όργουελ – Συγγραφέας
  • Jane Austen – Συγγραφέας
  • Charles M. Schulz – Σκιτσογράφος

ΥΠΕΡΟΧΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

  1. Ο άνθρωπος της βροχής
  2. Τι βασανίζει τον Γκίλμπερτ Γκρέιπ – What’s Eating Gilbert Grape (1993)
  3. Fly Away (2011)
  4. Ζωή σαν Τριαντάφυλλο – Temple Grandin (2010)
  5. Horse Boy – Ντοκιμαντέρ (2009)
  6. Ο Μότσαρτ και η Φάλαινα – Mozart and the Whale (2005)
  7. Το όνομα μου είναι Καν – My name is Khan (2010)
  8. Εξαιρετικά δυνατά και Απίστευτα κοντά – Extremely Loud & Incredibly Close (2011)
  9. Αρκεί μια Στιγμή – Snow Cake (2006)
  10. Η ζωή με τον Άλκη (1988)

Το μήνυμα της συμβούλου

 

Share and Enjoy !
Shares